Hartfrequentie in rust

De hartfrequentie gemeten in rust kan een indicatie zijn voor fysieke fitheid. Een aerobe goed getrainde sporter heeft een lagere hartfrequentie dan een inactief persoon (McArdle e.a., 2007). Verder is een afwijkende hartfrequentie gecorreleerd aan verschillende lichamelijke eigenschappen als diabetes en hoge of lage bloeddruk. Daarnaast kan het een voorspellende waarde hebben richting hart- en vaatziekte (Gillum en Hyattsville, 1988). De hartfrequentie in rust dient bij voorkeur in de ochtend gemeten te worden voordat u bent opgestaan. Uw rust hartfrequentie wordt bij InspanningLoont in liggende houding gemeten. Veel mensen vinden een bezoek aan het inspanningslaboratorium (onbewust) spannend waardoor een hogere hartfrequentie wordt gemeten dan uw hartfrequentie in volledige rust.

Er zijn een aantal manieren om uw hartfrequentie in rust te bepalen. Om uw rust hartfrequentie te monitoren is het belangrijk dat u voor één methode kiest en deze gedurende uw monitoringsperiode blijft gebruiken.

 

Methode 1 om uw rust hartslag te meten:

De hartfrequentie meet u zodra u wakker wordt. U beweegt zo min mogelijk en brengt alleen uw hand naar uw pols of nek. Tel in 15 seconden het aantal hartslagen dat u voelt en vermenigvuldig dit met 4. U kunt uw hartslag voelen aan de duimkant van uw pols. Leg twee vingers op de huid (niet de duim). U zou nu uw hartslag moeten kunnen voelen. U kunt uw hartslag ook in uw hals voelen. Doe dit ook weer met twee vingers en plaats uw vingers ontspannen vlak langs uw strottehoofd. Het pulserende gevoel is bloed dat onder druk door uw slagader wordt vervoerd.

 

Methode 2 om uw rust hartslag te meten:

Indien u een hartslagmeter heeft kunt u er voor kiezen om met de hartslagband om te slapen. 's Ochtends kunt u dan met 1 druk op de knop van uw horloge uw hartslag aflezen.

 

Methode 3 om uw rust hartslag te meten:

Tijdens slaap wordt de laagste hartslag bereikt. Als u een hartslagmeter met geheugen heeft kunt u uw hartslagmeter 's nachts laten doorlopen. 's Ochtends hoeft u dan nergens aan te denken en kunt u uw rust hartslag direct uit het geheugen van uw hartslagmeter lezen.

 

McArdle W.D. Katch, F.I., Katch V.L. (2007) Exercise Physiology: Energy, Nutrition & Human Performance 6th edition. Lippincott Williams & Wilkins, Baltimore, Maryland, USA.

Gillum, R.F. (1988) The epidemiology of resting heart rate in a national sample of men and women: Associations with hypertension, coronary heart disease, blood pressure, and other cardiovascular risk factors. American Heart Journal , 116(1), 163-174.

© L.C.A. van Gaalen & B. Poot, 2012