Physical Activity Readiness Questionnaire (PAR-Q)

Regelmatig sporten en uitvoeren van lichamelijke activiteiten is leuk en gezond. Actief bewegen is gezond en voor de meeste mensen veilig. Echter, voor sommige mensen is het aan te raden om eerst een (sport)arts te raadplegen voordat er gestart wordt met actief bewegen.

Als u in de leeftijdscategorie van 15 tot 69 jaar bent, kunt u de PAR-Q invullen en wordt er op basis van de uitslag geadviseerd om al dan niet een arts te raadplegen. Indien u ouder bent dan 69 jaar of niet gewend bent om actief te bewegen, neem dan in ieder geval contact op uw arts.

 

Lees de vragen goed door alvorens ze met Ja of Nee te beantwoorden.

Vraag JA  NEE
Heeft u arts u ooit gezegd dat u een hartprobleem heeft en dat u alleen fysieke (lichamelijke) inspanning op advies van een arts zou mogen uitvoeren?    
Heeft u pijn op de borst bij fysieke (lichamelijke) inspanning?    
Heeft u in de afgelopen maand pijn op de borst gehad terwijl u geen fysieke (lichamelijke) inspanning uitvoerde?    
Verliest u weleens uw evenwicht als gevolg van duizeligheid of verliest u wel eens het bewustzijn?    
Heeft u een skelet- of gewrichtsprobleem (bijv. rug, knie of heup) dat kan verergeren door een verandering in uw fysieke (lichamelijke) activiteiten?    
Schrijft uw arts u op dit moment medicijnen voor (bijv. plaspillen) in verband met uw bloeddruk of vanwege hartprobleem?    
Bent u op de hoogte van andere redenen waarom u geen fysieke (lichamelijke) inspanning zou mogen uitvoeren?    

 

Indien u één of meerdere vragen met JA heeft beantwoord:

Raadpleeg uw arts voordat u start met actief bewegen of voordat u een fitheidstest ondergaat. Vertel uw arts over de PAR-Q en informeer hem welke vragen u met JA heeft beantwoord.

- Bespreek met uw arts de activiteit die u wilt gaan uitvoeren en volg zijn advies op. 

- Ga op zoek in uw omgeving en informeer waar u de door u gewenste activiteit veilig en verantwoord kunt uitvoeren.

- Neem contact op met een sportmedisch advies-bureau (SMA) voor een onderzoek en beweegadvies.

 

Indien u naar waarheid alle vragen met NEE heeft beantwoord, dan kan u redelijkerwijs aan nemen dat:

- U kunt starten om meer lichamelijk actief te worden. Start op een laag niveau en voer dit geleidelijk uit. Dit is de veiligste en makkelijkste manier. Wilt u hierbij begeleiding? Neem dan contact met ons op.

- U kunt deelnemen aan een fitheidstest. Dit is een zeer goede graadmeter om uw basisfitheid in kaart te brengen en zodoende een plan te maken om uw conditie te verbeteren. Wilt u een inspanningstest uitvoeren? Vul dan onze intake vragenlijst in, dan plannen wij zo snel mogelijk een afspraak met u in.

 

Wacht met het uitvoeren van lichamelijke activiteiten als:

- U zich niet goed voelt als gevolg van een tijdelijke ziekte (bijv. Griep of koorts). Wacht tot u hersteld bent.

- U zwanger bent. Overleg met uw arts alvorens u uw activiteit gaat uitvoeren.

 

Thompson W.R., Gordon N.F. en Pescatello L.S., (2010) ACSM’s Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 8e druk. Wolters Kluwer.

 

© B. Poot & L.C.A. van Gaalen, 2012