YoYo Intermittent Recovery Test (YYIRT)

De YoYo Intermittent Recovery Test (YYIRT) is een interval test. De YYIRT evalueert het vermogen van een sporter om herhaaldelijk een intensieve arbeid te leveren. Bij de YYIRT dient de sporter interval shuttles gedurende een bepaalde tijd uit te voeren (oplopende snelheden) met na iedere interval 10 seconde rust. De test is origineel ontwikkelt voor voetballers door Jens Bangsbo1. Echter deze test is ook uitstekend toepasbaar voor andere sporten met een intervalkarakter zoals hockey, basketbal4, handbal, tennis en andere vergelijkbare sporten. De YYIRT bestaat in twee versies, namelijk de YoYo Intermittent Recovery Test Level 1 en de YoYo Intermittent Recovery Test Level 2. De YYIRT Level 1 focust op de capaciteit om een interval arbeid uit te voeren en op die manier het aerobe systeem maximaal te belasten1,3. De YYIRT Level 2 evalueert zowel het aerobe als het anaerobe systeem1,3. Beide testen evalueren de capaciteit van een individu om te herstellen van een intensieve interval arbeid. Zie de tabellen hieronder voor de test snelheden. Beide test variaties hebben een oplopende snelheid gedurende de test.

 

Het voordeel van deze test is dat hij uitgevoerd kan worden voor meerdere sporters (een team) tegelijk. Een ander groot voordeel van deze test dat hij eenmaal maximaal uitgevoerd kan worden en vervolgens gedurende het seizoen submaximaal uitgevoerd kan worden. Hierdoor is het mogelijk om gedurende het seizoen deze test voor een training uit te voeren. Bij de submaximale test wordt de hartfrequentie van de sporter gedurende een vooraf vastgestelde tijd gemonitord. De hartslag is in dit geval een maat voor de capaciteit. De hartslag aan het einde van minimaal 6 minuten, uitgedrukt als een percentage van de maximale hartslag van een individuele sporter is invers gecorreleerd met de YYIRT Level 11. De aanbeveling geniet dus om de submaximale test minimaal 6 minuten te laten duren.

Benodigdheden

  • Pilonnen (minimaal 3 per persoon)
  • Meetlint (20 meter)
  • Sportveld (minimale lengte van 30 meter)
  • Cd met audio bestand van de testprocedure
  • Cd speler
  • Hartslag meter

 

Procedure

Zet een test opstelling uit met pilonnen, zoals in figuur 1. 

 

 

YoYo Intermittent Recovery Test

 

 

 

 

Figuur 1. Test opstelling voor de YYIRT.

 

20 meter tussen twee pilonnen en 5 meter voor het herstel gedeelte. De test start bij de middelste pilon en begint met 20 meter rennen wanneer de cd dat aangeeft. De sporter draait bij de tweede pilon en rent terug richting de start pilon, zoals geïnstrueerd door de cd. Vervolgens is er een actieve herstel periode (10 seconden) waarin de sporter 5 meter heen en 5 meter terug wandelt. Samenvattend kan gezegd worden dat de sporter 20 meter rent, draait, 20 meter terug rent, 5 meter wandelt, draait en weer 5 meter terug wandelt. Dit alles binnen de gegeven tijd, aangegeven door de cd. Er wordt een waarschuwing gegeven aan de sporter als de shuttle niet binnen de gegeven tijd wordt gehaald. De tweede keer dat dit gebeurt, wordt de test beëindigd.

 

Score

De afstand die de sporter heeft afgelegd totdat het niet meer mogelijk is om binnen de gegeven tijd bij een pilon te zijn, is een scoringsmaat. Daarnaast wordt de hartslag gemeten tijdens de test en tijdens het herstel van de test.

 

Betrouwbaarheid

Er is een significante correlatie tussen de YYIRT performance en de hoeveelheid hoog intensieve activiteit gedurende een voetbalwedstrijd2. De test blijkt een waardevolle maat om de wedstrijd gerelateerde fysieke capaciteit van een voetballer te evalueren. 

Yo Yo Intermittent Recovery Test Level 1
Stage Snelheid (km/u) Shuttles (2x20m) Totale Afstand
1 10.0 1 40
2 12.0 1 80
3 13.0 2 160
4 13.5 3 280
5 14.0 4 440
6 14.5 8 760
7 15.0 8 1080
8 15.5 8 1400
9 16.0 8 1720
10 16.5 8 2040
11 17.0 8 2360
12 17.5 8 2680
13 18.0 8 3000
14 18.5 8 3320
15 19.0 8 3640
Overgenomen uit Bangsbo e.a. 2008

 

Yo Yo Intermittent Recovery Test Level 2
Stage Snelheid (km/u) Shuttles (2x20m) Totale Afstand
1 13.0 1 40
2 15.0 1 80
3 16.0 2 160
4 16.5 3 280
5 17.0 4 440
6 17.5 8 760
7 18.0 8 1080
8 18.5 8 1400
9 19.0 8 1720
10 19.5 8 2040
11 20.0 8 2360
12 20.5 8 2680
13 21.0 8 3000
14 21.5 8 3320
15 22.0 8 3640
Overgenomen uit Bangsbo e.a. 2008

 

1. Bangsbo J, Iaia FM en Krustrup P, (2008) The Yo-Yo Intermittent Recovery Test: A Useful Tool for Evaluation of Physical Performance in Intermittent Sports, Sports Medicine; 38(1): 37-51.

2. Krustrup P, Mohr M, Amstrup T, Rysgaard T, Johansen J, Steensberg A, Pedersen PK en Bangsbo J. (2003) The Yo-Yo Intermittent Recovery test: Physiological Response, Reliability, and Validity. Medicine & Science in Sports & Exercise. Apr; 35(4): 697-705.

3. Krustrup P, Mohr M, Nybo L, Jensen JM, Nielsen JJ en Bangsbo J. (2006) The Yo-Yo IR2 test: physiological response, reliability, and application to elite soccer. Medicine & Science in Sports & Exercise. Sep;38(9): 1666-1673.

4. Castagna C, Impellizzeri FM, Rampinini E, D’Ottavio S en Manzi V. (2008) The Yo-Yo intermittent recovery test in basketball players. J Sci Med Sport. Apr; 11(2): 202-208.

 

© B. Poot & L.C.A. van Gaalen, 2012