Loopscholing Playlist

Duur- en uithoudingsvermogentrainingen zijn bij hardlopen nodig om spieren en gewrichten te laten wennen aan de impact die elke stap met zich meebrengt. Echter, deze trainingen leiden vaak tot een inefficiënte en ingezakt loophouding. Om de efficiëntie van het lopen te vergroten en blessures te voorkomen, kan het helpen om loopscholingsoefeningen te doen. De loopscholing of techniektraining is er op gericht om sterker te worden, de coördinatie van het hardlopen te verbeteren of een combinatie van beiden. 

 

Bij de oefeningen gaat het om de juiste uitvoering en niet om het tempo of het aantal herhalingen dat je kunt doen. Er zijn zelfs een aantal oefeningen die juist extra lastig zijn als je ze langzamer uitvoert. Wij raden aan de loopscholingsoefeningen na een goede warming-up te doen. Neem een afstand van 20-30 meter waarover je de oefeningen uitvoert. Doe de oefeningen één kant op en loop of dribbel daarna rustig terug. Doe elke oefening tenminste drie keer, maar neem voldoende rust tussendoor en bouw ook de loopscholingsoefeningen op. Loop na het doen van de oefeningen een paar minuten uit waarbij je probeert extra op je houding te letten.

Techniekoefeningen in de Playlist

De playlist bevat de volgende oefeningen:

Elke oefening is met een uitgebreide beschrijving terug te vinden in het videogedeelte van ons kenniscentrum. Zoek naar video's met de zoekterm 'loopscholing'.