Doelen stellen

Motivatie

Tegenslagen kennen we allemaal. Of je nou topsporter bent of recreant, je kent vast het gevoel wel van ‘hoe houd ik het vol?’ ‘Ik heb geen zin’.

Uit de literatuur blijkt dat als men intrinsiek gemotiveerd is, men beter presteert en het sporten langer volhoudt. Intrinsieke motivatie is motivatie die je uit jezelf haalt, die van binnenuit komt. Je sport niet voor een ander of om een ander te verslaan, maar om beter te worden, voor het plezier of om meer uit jezelf te halen.

Doelen stellen

Om je motivatie hoog te houden is het belangrijk doelen te stellen. Wat is je eind doel en hoe kom je daar. Vooral de stappen naar je einddoel toe zijn belangrijk. Deze doelen zal je heel concreet en realistisch moeten maken om je einddoel te bereiken. Deze doelen worden ook wel prestatie en proces doelen genoemd. Wat ga je doen en hoe.  Bijvoorbeeld: Einddoel: Over 6 maanden 10 kilometer hardlopen. Prestatiedoel: hoe ga je dat bereiken? Een concreet trainingsschema per week, bestaande uit een loopschema en krachttraining schema. Door je einddoel nog concreter te maken door er bijvoorbeeld een tijd aan te verbinden hoe snel je hem wilt lopen, kan je nog specifieker trainen. Bij doelen stellen is het tevens belangrijk om ze positief te formuleren. Dus niet: “ik wil niet meer dan een uur over 10 kilometer doen”. Maar: ik wil de 10 kilometer onder de 60 minuten lopen. Of als je doel is concentratie behouden tijdens de wedstrijd, dit niet formuleren als: “ik wil me niet laten afleiden”, maar “ik wil gefocust blijven tijdens de wedstrijd”.

Als je je meer focust op de prestatie doelen, het verbeteren van je eigen niveau, valt er altijd winst te behalen. Je leert namelijk altijd wel iets en het levert vaak ook nieuwe ontwikkelpunten op. Tevens zie je je vooruitgang en positieve punten van je prestatie.

Monitoren van ontwikkeling

Het monitoren van je eigen ontwikkelproces is een belangrijke vaardigheid als je meer uit jezelf wilt halen en jezelf wilt verbeteren. Dit monitoren noemen we zelf-regulatie. Door jezelf na elke training en of wedstrijd vragen te stellen als “wat ging er goed?”, “wat kan beter?”, “Hoe ga ik die verbeterpunten concreet in de praktijk brengen?” maak je voor jezelf je eigen ontwikkelproces helder en helpen deze vragen je focussen op wat je moet doen om je einddoel te bereiken.

Weten waar je sterke punten liggen is dus ook belangrijk voor je ontwikkeling. Een valkuil is om te veel focus te leggen op wat er allemaal verbeterd moet worden. Kennis hebben van je sterke kanten kan je helpen positief te blijven en weer door te gaan bij tegenvallers.

Kortom doelen stellen is belangrijk om je motivatie hoog te houden en om jezelf te ontwikkelen. Hoe haal ik het beste uit mezelf? Hoe kan ik er voor zorgen dat ik beter word?

Hoe concreter, hoe beter!

 

© R. Bos, 2013

 

Jonker L (2011). Self-regulation in sport and education. Important for sport expertise and academic achievement for elite youth athletes. Enschede: Ipskamp Drukkers BV.

Toering TT, Elferink-Gemser MT, Jonker L, Van Heuvelen MJG & Visscher C (2012). Measuring self-regulation in a learning context: reliability and validity of the Self-Regulation of Learning-Self-Report Scale (SRL-SRS). International Journal of Sport and Exercise Psychology, 10 (1), 24-38.

Moran AP (2012). Sport and Exercise Psychology. A critical introduction.  Second Edition. Routledge