Formule van Karvonen

Een methode om trainingsintensiteit te koppelen aan de hartslagfrequentie is met behulp van de formule van Karvonen. Deze formule berekent de hartfrequentie bij een gewenste trainingsintensiteit op basis van de maximale hartfrequentie en de rusthartfrequentie. Het verschil tussen de maximale hartslag (HFmax) en de rust hartslag (HFrust) wordt ook wel de Hartslagreserve (Hart Rate Reserve of HRR) genoemd.

Klik om uitleg te krijgen hoe u uw HFrust kunt meten. Uw HFmax kunt u laten testen met behulp van een maximaaltest. Bij gebruik van geschatte HFmax zijn de trainingshartslagenwaarden altijd schattingen en onderhevig aan foutmarges.

Formule van Karvonen:

Training Hartfrequentie = % van Trainingsintensiteit * (HFmax – Hfrust) + HFrust

Een simpel rekenvoorbeeld:

HFmax = 200 sl/m

HFrust = 50 sl/m

HRR = 150 sl/m

Trainingsintensiteit = 80%

Trainings Hartfrequentie = 80% * (200-50) + 50

Trainings Hartfrequentie = 0,8 * 150 + 50 = 170 sl/m

 

 

 

Schat hier zelf uw hartslagzones adhv de Formule van Karvonen

Wat is uw rust hartslag?
sl/min

Wat is uw maximale hartslag?
sl/min


Hier komen u zones volgens de Karvonenformule te staan

Voor een nauwkeurige bepaling van uw trainingszones: maak een afspraak  voor een VO2max  test.

 

 

 

 

Bereken hier uw doelhartslag adhv de Formule van Karvonen

Wat is uw rust hartslag?
sl/min

Wat is uw maximale hartslag?
sl/min

Op welke intensiteit wilt u trainen? (geef een waarde tussen de 40% en 100%)
%


Hier komt u doel hartslag te staan

Voor een nauwkeurige bepaling van uw trainingszones: maak een afspraak  voor een VO2max  test.

 

Goldberg L, Elliot D.L. en Kuehl K.S. (1988) Assessment of exercise intensity formulas by use of ventilatory treshold. Chest. 94; 95-98.

© B. Poot & L.C.A. van Gaalen, 2013